Heb jij last van het Patellofemoraal pijnsyndroom?

(Runner’s Knee)

Ten eerste, het is niet alleen voor hardlopers. Een Runner’s Knee is een brede term die wordt gebruikt om de pijn te beschrijven die je voelt als je een van de vele knieproblemen hebt. In de medische wereld wordt dit ook wel het patellofemoraal pijnsyndroom genoemd.

Er zijn verschillende redenen die een Runner’s Knee kunnen veroorzaken:

• Overbelasting. Het steeds opnieuw buigen van je knie of het doen van een heleboel high-stress oefeningen, zoals longeer oefeningen en plyometrie (oefeningen die er voor zorgen dat de spieren verlengen en inkorten om hun kracht te vergroten), kan de weefsels in en rond je knieschijf irriteren.

• Een directe klap op de knie. Als gevolg van vallen of stoten.

• Je botten staan niet in één lijn (je dokter zal dit een verkeerde uitlijning noemen). Als een van de botten van je heupen tot je enkels niet in de juiste positie staan, inclusief de knieschijf, kan dat te veel druk zetten op bepaalde plekken. Dan zal uw knieschijf niet soepel door de groef bewegen, wat pijn kan veroorzaken.

• Problemen met je voeten zoals hyper mobiele voeten (wanneer de gewrichten, in en om de voeten heen, meer bewegen dan ze zouden moeten), gevallen bogen (platvoeten), of over pronatie (wat betekent dat je voet naar beneden en naar binnen rolt wanneer je stapt). Deze veranderen vaak de manier waarop je loopt, wat kan leiden tot kniepijn.

• Zwakke of onevenwichtige dijbeen spieren. De quadriceps, de grote spieren aan de voorkant van je dij, houden je knieschijf op zijn plaats als je het gewricht buigt of rekt. Als ze zwak of te strak zijn, blijft je knieschijf misschien niet op de juiste plaats zitten.

• Chondromalacia patella een aandoening waarbij het kraakbeen onder je knieschijf afbreekt.

Wat zijn de symptomen?

Het voornaamste is de pijn. Je zou het kunnen merken:

•Meestal aan de voorkant van je knieschijf, maar het kan zich ook rond of achter je bevinden.

•Als je je knie buigt om te lopen, te hurken, te knielen, te rennen of zelfs om op te staan.

•Het wordt erger als je omhoog of naar beneden loopt.

• Het gebied rond je knie kan opzwellen, of je hoort knakken of je hebt een knarsend gevoel in de knie.

Hoe wordt het vastgesteld?

De dokter zal je een grondig lichamelijk onderzoek geven. Hij kan ook testen doen die hem een kijkje in je gewricht kunnen geven, zoals röntgenfoto’s.

Hoe wordt het behandeld?

Voor de meeste mensen wordt een Runner’s Knee beter zodra deze wordt behandeld.

Om uw pijn te verlichten en het herstel te versnellen, kunt u het volgende doen:

• Laat je knie rusten. Probeer zoveel mogelijk situaties te vermijden die het nog erger maken, zoals rennen, hurken, longere, of langdurig zitten en staan.

•Gebruik ijs om de pijn en de zwelling te verzachten. Doe het gedurende 20-30 minuten elke 3-4 uur gedurende 2-3 dagen, of totdat de pijn weg is.

•Wikkel je knie in. Gebruik hiervoor een elastisch verband om extra steun te geven.

• Laat je been rusten op een kussen als je gaat zitten of liggen.

• Neem pijnstillers zoals ibuprofen of naproxen. Deze medicijnen helpen bij pijn en zwelling. Maar ze kunnen bijwerkingen hebben, zoals een hoger risico op bloedingen en zweren. Lees voor gebruik altijd de bijsluiter. Gebruik medicatie zoals aangegeven op het etiket, tenzij uw dokter anders zegt.

• Doe rekoefeningen en spierversterkende oefeningen, vooral voor uw quadriceps spieren. De Spierkliniek kan je hierbij adviseren.

• Probeer steunzolen voor uw schoenen. Deze kunnen helpen bij de positie van uw voeten. U kunt ze in de winkel kopen of ze op maat laten maken.

Als je deze technieken uitprobeert en je knie doet nog steeds pijn, vraag dan jouw arts of je naar een specialist moet gaan, zoals een orthopedisch chirurg. Het is zeldzaam, maar het kan zijn dat je geopereerd moet worden. Een orthopedisch chirurg kan beschadigd kraakbeen verwijderen of vervangen. Of in extreme gevallen de positie van je knieschijf corrigeren om de spanning in het gewricht gelijkmatiger te verdelen.

Hoe kan ik een Runner’s Knee voorkomen?

• Houdt je dijbeen spieren sterk en lenig met regelmatige lichaamsbeweging.

• Gebruik steunzolen als je klachten hebt die kunnen leiden tot een Runner’s Knee.

• Zorg ervoor dat je schoenen voldoende steun hebben.

• Probeer niet te rennen op een harde ondergrond, zoals beton.

• Blijf in vorm en houd een gezond gewicht.

• Warm je op voordat je gaat sporten.

• Maak geen plotselinge veranderingen in de training, zoals het toevoegen van squats of lunges. Voeg langzaam geleidelijk extra bewegingen toe.

• Maak een afspraak bij een fysiotherapeut.

• Als jouw arts of fysiotherapeut het voorstelt kun je gebruik maken van een kniebrace als je traint.

• Draag goede loopschoenen.

• Koop een nieuw paar loopschoenen zodra de zool versleten of onregelmatig wordt.