Knieklachten

Algemeen lichaamsregio van de knie

Er zijn veel verschillende knieklachten. De locatie van de kniepijn kan varieren en is afhankelijk van welke structuur erbij betrokken is. Waar u de pijn voelt geeft dus informatie over welke onderdelen van de knie betrokken kunnen zijn bij u klachten.

Om goed te kunnen begrijpen wat er aan de hand is met uw knie is het handig om te weten hoe deze is opgebouwd.

De anatomie van de knie

In het kniegewricht komen twee botten bij elkaar, het scheenbeen en het dijbeen. Aan de uiteinden van die botten zit een laag kraakbeen, zodat de knie

soepel kan bewegen. De knieschijf ligt als een los bot deel in de pees van de vierhoofdige dijbeen spier (quadriceps).

Om de botten heen zit het gewrichtkapsel. Deze is aan de binnenzijde bekleed met slijmvlies waar voedingsstoffen in zitten voor het kraakbeen en dat eveneens dient als smeermiddel voor het gewricht. De kraakbeenlaag is elastisch en dempt schokken en stoten. Het kniegewricht wordt op zijn plek gehouden door de kniebanden. De menisci (meervoud van meniscus) zitten vast aan het gewrichtskapsel en je onderbeen. Zij zorgen voor schokdemping tijdens het lopen en zorgen ervoor dat de botten van het onderen bovenbeen soepel op elkaar aansluiten.

De meest voorkomende symptomen

De pijn kan scherp van aard zijn of juist zeurend en kan aanwezig zijn in een specifiek gebied of in het hele kniegewricht. Naast de pijn zijn er nog een aantal andere symptomen die vaak voorkomen, namelijk:

• Een gezwollen of stijf kniegewricht

• Roodheid zichtbaar en lokaal warmte voelbaar

• Knakken / kraken van de knie

• Moeite om de knie volledig te strekken

• Zwak gevoel in de knie

Wanneer er sprake is van één van de volgende symptomen dan is het verstandig om meteen contact op te nemen met uw huisarts.

• Een duidelijk veranderde of afwijkende stand van de knie

• Ernstige pijn door een blessure welke ook in rust aanwezig is

• Hevige pijn die na 3 dagen nog steeds niet afgenomen is

• Onvermogen om op je been steun te nemen

• Als er naast de roodheid en warmte ook sprake is van koorts.

Oorzaak van knieklachten

Er is eigenlijk een indeling te maken in klachten die ontstaan ten gevolge van een acuut letsel of klachten ten gevolge van overbelasting. Daarnaast zijn er nog een aantal specifieke knieklachten die op andere wijzen ontstaan:

1. Overbelasting. Knieklachten worden vaak veroorzaakt door overbelasting. Je kunt je knie overbelasten door veel te sporten of door zwaar lichamelijk werk, maar ook overgewicht kan zorgen voor overbelasting van de knieën. Voorbeelden van problemen die door overbelasting kunnen ontstaan zijn:

– Peesproblemen

– Artrose (slijtage van het kraakbeen in het kniegewricht)

– Osgood schlatter (irritatie van de groeischijf onder de knie bij kinderen)

– Slijmbeursontsteking

2. Acuut knieletsel. Naast overbelasten kun je de knieën ook blesseren. Dit gebeurt vaak tijdens sporten, maar kan ook ontstaan door val of ander ongelukje met als gevolg een verstuiking of verrekking van de knie.

– Schade aan de meniscus of knieband.

– Gescheurde kruisband

– Botbreuk of spierscheur

– Bloeding in het gewricht

– Knieschijf uit de kom

3. Overige oorzaken.

– Jicht

– Artritis

– Reuma

Wanneer u last heeft van knieklachten dan zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden. Er zijn namelijk een aantal factoren die de pijn in de knie kunnen verergeren.

– Onvoldoende begeleiding na een blessure (met aanwezigheid van blauwe plekkenen/of zwelling). Indien het genezingsproces verstoord verloopt kan dit uiteindelijk chronische knieklachten opleveren.

– Fysieke overbelasting (onvoldoende balans tussen activiteit en rust).

– Verkeerde lichaamshouding tijdens sport of lichamelijke activiteit.

– Onvoldoende tijd en aandacht aan de warming-up en cooling-down tijdens het sporten.

– Verkeerd/onvoldoende stretchen van de spieren-

– Onvoldoende rust/herstel na zware lichamelijke inspanning of sport.

Het stellen van de diagnose

Het heeft vaak weinig meerwaarde om zelf opzoek te gaan naar een diagnose. Internet staat vol met symptoom checkers waaruit een kant-en-klare diagnose uitrolt. Het valt ons op dat deze diagnoses vaak niet overeen komen met onze onderzoeksbevindingen. Neem gerust contact met ons op, zodat we samen kunnen achterhalen waar uw kniepijn vandaan komt. Om de oorzaak van uw knieklacht te kunnen achterhalen is het belangrijk dat je je knieklachten goed uitlegt aan de therapeut. Deze zal vervolgens gerichte vragen stellen om te achterhalen wat er aan de hand is met je knie. Na de intake volgt een kort lichamelijk onderzoek van de knie om o.a. de beweeglijkheid, kracht en stabiliteit te beoordelen. Verder ligt de focus met name op het beoordelen van de kwaliteit van uw spier- en bindweefsels. Dit doen we door op zoek te gaan naar eventuele verklevingen, trigger points of blokkades of toename van spierspanning in delen van een spier of in spiergroepen. Aan de hand van deze gegevens stelt de therapeut een behandelplan op. Zelfs pijnklachten die al jaren aanwezig zijn waarvan u denkt dat u er nooit meer van af komt, omdat ze als chronisch bestempelt zijn, kunnen we voor u verminderen of zelfs helemaal weghalen.

Adviezen

We hebben hieronder een paar adviezen op een rijtje gezet om verergering van klachten te voorkomen.

– Heeft u zich geblesseerd? Laat u dan begeleiden bij het herstel om te voorkomen dat de kniepijn chronisch wordt.

– Als er sprake is van zwelling en lokale warmte begin dan meteen met koelen met bijv. een ice-pack (minimaal 15 minuten achtereen, 3x of > per dag)

– Indien u gaat sporten, zorg dan voor een goede warming up en cooling down.

– Vermijd springen, draaien, wenden, keren of rennen indien u een training start met pijn aan u knie. Deze handelingen zijn extra belastend voor de knie en kunnen daardoor de pijn verergeren. Pijn is een signaal en geeft aan dat er iets aan de hand is en het maakt uw knie kwetsbaarder is dan normaal. Door de pijn verminderd de onderlinge samenwerking van ons spier- en bindweefselstelsel. Deze verminderde samenwerking tussen de onderdelen van het kniegewricht en de omliggende delen kwetsbaarder voor blessures.

– Heeft u ’s nachts last van pijn? Doe een kussen tussen de knieën wanneer u op uw zij ligt om de druk op het kniegewricht te verminderen.

– Let op u lichaamshouding, in ADL, werk en sport.

– Vermijd voorkeurshoudingen zoals het staan met daarbij de meeste steun op één been i.p.v. goed op beide benen gewicht nemen, of zitten met de benen gekruist over elkaar.

– Vermijd fysieke overbelasting in ADL, werk of sport. Zorg daarom voor een goede balans tussen inspanning/activiteit en rust.

– Let op u gewicht, overgewicht zorgt ervoor dat er meer druk op de knieën door de extra kilo’s en verhoogt de kans op slijtage.