10 Tips tegen rugpijn

Rugpijn is een van de meest voorkomende redenen waarom mensen naar de dokter gaan of zich ziek melden op het werk en het is wereldwijd een belangrijke oorzaak van invaliditeit. De meeste mensen hebben minstens één keer rugpijn in hun leven.

Gelukkig kan je maatregelen nemen om de meeste rugklachten te voorkomen of te verlichten.

1. Ontlasten is mogelijk

De meeste lage rugpijn gaat weg wanneer de hoofdoorzaak wordt behandeld. Fysiotherapie helpt hierbij. Daarna heeft het gewoon een beetje rust, warmte of kou en beweging nodig om je weer in beweging te krijgen.

2. Wordt nat

Therapeutische watergymnastiek kan rugpijn verlichten en je helpen beter te bewegen. Studies tonen aan dat de voordelen nog groter zijn in combinatie met lichaamsbeweging. Ga dus in beweging – in warm water.

3. Bewegen

Lichaamsbeweging kan de rugpijn verlichten Yoga, Tai Chi, Pilates, watersporten en motorische controle oefeningen (die de rompspieren versterken die de ruggengraat omhoog houden) – zijn nuttig gebleken.

4. Vind jouw Zen

Stress en angst kunnen de rugpijn verergeren. Mensen met lage rugpijn die zich bezighouden met mindfulness-based stressreductie, biofeedback of cognitief-gedragstherapie rapporteren minder pijn.

5. Ondersteuning

Het dragen van een beugel of elastisch korset kan helpen om je lage rug en buik te stabiliseren en je mobiliteit te verbeteren. Studies tonen aan dat voor mensen met een voorgeschiedenis van lage rugpijn, het dragen van ruggensteun verloren werkdagen kan verminderen.

6. Controleer jezelf

Verkeerd zitten, staan of tillen kan aangeleerd zijn. Het is belangrijk dat je gedurende de dag jezelf blijft controleren. Hoe zit of sta je bijvoorbeeld nu?

7. Breng druk aan

Massage kan verlichting geven bij alle soorten pijn, maar het is geen langdurige oplossing. Als je chronische rugpijn hebt, heeft niet alleen je lichaam baat bij de therapie, maar ook je geest. Het is een grote stress verlichter, wat ook goed nieuws is voor de pijnverlichting en het algemene welzijn.

8. Manipuleren

Spinale manipulatie en mobilisatie door een erkende chiropractor of osteopathische arts kan rugpijn verlichten en de beweging verbeteren. Ze helpen om de ruggengraat en gewrichten op de juiste manier in balans te houden.

9. Verlies gewicht

ls er sprake van overgewicht of obesitas? Het verliezen van gewicht zal rugpijn verminderen. Mensen met overgewicht en obesitas hebben bijna twee keer zoveel lage rugpijn als mensen met een gezond gewicht.

Het verliezen van gewicht zal rugpijn verminderen.

10. Combineer

Studies tonen aan dat het combineren van fysieke en mentale therapieën de beste manier kan zijn om de pijn te verminderen en terug te keren naar jouw activiteiten. Dus, bijvoorbeeld, ontwikkel een plan dat yoga, massage, biofeedback en wateroefening omvat.